onsdag 26. september 2012

Mine intoleranser

Da jeg var liten fikk jeg påvist atopisk eksem. Så i flere år har jeg gått rundt med eksem som kommer og går, uten at jeg heelt skjønte hvorfor jeg fikk det. Eksemen kom i form av røde kløende prikker på armer og bein. Og ikke nok med det, jeg kunne også få eksem på og rundt leppene, og DER klør det når man får eksem! Verste utbruddet av eksem på leppene lignet nesten på et herpes utbrudd, ikke sæærlig morsomt..

Etter en to ukers ferie i Thailand julen 2011, fant jeg for alvor ut at jeg måtte få testet meg for eventuelle allergier. Det var fordi jeg hadde gått rundt i Thailand med eksem – ikke bare på armer og ben, men HELE kroppen! Ekle røde prikker overalt var ikke noe delikat! I tillegg hadde jeg dårlig mage og en mer og mer kranglete lunge på høyre side (noe jeg var plaget med før Thailand turen og). Jeg kunne merke at lungen var betent og «tett» – det var ofte trangt å puste på den siden. Merket jeg ofte ble trøtt og sliten pga. dette, faktisk hadde jeg også perioder med kvalme. Ble jeg andpusten kunne jeg få pipete og «hvesete» pust. Jeg trodde faktisk at jeg begynte å få astma..

Men det var før jeg dro til NMA klinikken i Drammen! En veldig bra klinikk som kan mye om intoleranser og lekk tarm syndrom.
(Klinikken i Oslo på Nordstrand skal visst også være bra, da de også har spesielt fokus på behandling av lekk tarm syndrom)

Uansett, på NMA-klinikken i Drammen ble det påvist at jeg hadde lekk tarm syndrom, noe som påvirker hele kroppen. (Se innlegget om intoleranser og lekk tarm).
Lekk tarm var noe jeg hadde fått som følge av stress, dårlig kosthold og enzymmangel (maten ble ikke fordøyd ordentlig). Stress er visst det verste tarmen kan utsettes for så stress ned folkens! 

I tillegg var jeg intolerant mot
- hvete, spelt og rug
- melk
- gjær
- sukker (ææh!)
- asparges
- banan

Manglet også omega 3 og vitaminer i kroppen, også de fordøyelsesenzymene da. Så med andre ord, var litt å fikse på hos meg..Men den gode nyheten var at jeg igjen kunne tåle å spise alt dette (siden jeg «bare» var intolerant mot det), bare jeg fikk «tettet» tarmen og holdt meg unna mat jeg ikke tålte i minst ett år eller to. Kunne jo spise litt mat jeg ikke tålte, så lenge jeg ikke overdrev inntaket. Også måtte jeg ta litt av hvert av kosttilskudd for å hjelpe kroppen med å reparere tarmveggen.

Har nå gått over 1 år med den nye dietten, og ting går faktisk fremover. Har blant annet mindre mageknipe og eksem (atopiske eksemen har gått mye ned), i tillegg puster jeg mye bedre på høyre side da lungen er mindre betent som følge av sunnere og bedre mat (og kosttilskudd). Også blitt kvitt de skikkelige luftsmertene/knipene jeg pleide å våkne opp med om morgenen, så deilig å bli kvitt det! Men det jeg er spent på å finne ut av er om atopisk eksem kan ha sammenheng med lekk-tarm..hmm..

Men for å finne ut det må tarmveggen være helt tett og det er den jo ikke enda. Så kan fremdeles få litt eksem (men det er når jeg spiser mat jeg egentlig ikke skal ha, så fy fy til meg selv)! :P

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar