torsdag 27. september 2012

Oppskrift på sunt glutenfritt brød


Her er oppskrift på sunt og godt- og ikke minst allergivennlig brød:
- 2 dl havremel (glutenfritt)

- 2 dl jyttemel (av den grønne eller røde)
- 2 dl glutenfrie havregryn
- 2 ss bakepulver
- 1 dl linfrø
- 2 dl solsikkekjerner
- 1 dl gresskarkjerner (eller 1/2 dl gresskar og 1/2 dl sesamfrø)
- 1/2 dl fiberhusk
- 1 ts salt
- 6-9 dl vann (deigen skal ikke være altfor tørr)

(Jeg har nå begynt å bruke litt kokosmel i oppskriften, da ca. 2 ss eller mer. Men da fjerner jeg samtidig litt av jyttemelet). 
Ha i de tørre ingrediensene, vannet til slutt. Dersom du foretrekker det kan frøene gjerne knuses før du heller dem i, men jeg bruker dem hele.
Formene smøres da gjerne med kokosolje, så stekes brødet nederst i ovnen på 150 gr i minst 1,5 time (jeg bruker 2 timer og 15 min). Avkjøles på rist.









Omtrent alle ingrediensene er er økologiske :)


Brødet kan fort bli gammelt, så ha det i kjøleskapet - da varer det myye lenger!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar