torsdag 27. september 2012

Gluten- og melkefri sjokoladefondant


Her er en veldig god oppskrift på sjokoladefondant uten gluten og melk. Er også lite sukker i oppskriften da jeg har byttet ut sukkeret med agavesirup. Eneste sukkeret er det som finnes i sjokoladen jeg bruker (rårørsukker).
Oppskrift til 6 stk:
  • 100 gram mørk sjokolade
  • 100 gram smør
  • 4 egg
  • agavesirup (smak deg til etter hvor søt du vil ha røra)
  • 1 dl jytte eller havremel (selv foretrekker jeg halvparten av hver. Av og til bruker jeg også dala lanthvete, men dette er ikke helt glutenfritt).  
Smøret jeg bruker "Soft spesial", helt uten melk og soya!










Økologisk mørk sjokolade (60%) uten melk (kan inneholde spor av soya).









-Begynn med å smelte smøret i en kjele på svak varme
-del så sjokoladeplaten i småbiter og legg det oppi sammen med det smeltede smøret. La alt smelte, rør sammen
-ha eggene oppi en bolle og hell sjokoladeblandingen i, pisk til en jevn røre
-sikt over melet og rør inn
Bruk store muffinsformer og fyll dem 3/4 fulle. Stekes i ovnen på 180 gr i ca. 7 minutter - nederste rille. (Steketiden kan variere fra ovn til ovn)! Avkjøles på rist.
Fondantene skal være tørre på overflaten, men flytende inni mmmm :D
Smaker kjempegodt med is eller krem til!

Sjekk også ut oppskriften på mislykka sjokoladekake ;)






(På bildet her er det brukt en annen form for å få fondantene ut av formen).  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar