tirsdag 9. oktober 2012

Sunn og god havregrøt



Jeg er veldig veldig glad i havregrøt! Følgende oppskrift på havregrøt spiser jeg hver dag nam nam :P Sunn og lett mat for kroppen! 
-Ca. 1 dl økologiske havregryn (jeg foretrekker store flak f.eks. havregryn fra Helios. Er du veldig sensitiv for gluten bør du velge glutenfri havregyn)
- ca. 4 dl vann
- Litt salt

- 1 ss kokosolje (Extra Virgin) 
- 3 ss linfrø og 2 ss chiafrø (evnt. også 1ts bipollen og 1 ss hampfrø som gjør grøten enda sunnere) 
- Kanel, kokosblomstsukker og Soft Flora Spesial

Havregryn, vann og salt kokes sammen, ta så kjelen av plata og tilsett kokosolje, linfrø og chiafrø. Av og til bruker jeg også litt gurkemeie (1 ts) i grøten (høres kanskje veldig
ulekkert ut, men gurkemeie er kjent for å ha mange helsefordeler- bl.a. virker den  betennelsesdempende så hvorfor ikke :P). Til slutt har jeg på kanel, kokosblomst sukker og smør (Soft Flora Spesial-uten melk og soya). 
Linfrø er noe jeg nettopp har startet med å ha i grøten og sammen med chiafrø er dette veldig godt! Linfrø er veldig bra for magen og kroppen ellers da det bl.a. inneholder mye kostfiber og omega-3 fettsyrer. Nyttig info om linfrø her :)
Chiafrø

Kokosblomstsukker


Ferdig grøt :)

I grynene finnes det noe som heter fytinsyre. Les mer om- og evnt. hvordan bli kvitt det her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar