søndag 20. januar 2013

Glutamin-bra for lekk-tarm

Da tenkte jeg at jeg kunne skrive litt om glutamin, en aminosyre kroppen vår har veldig bruk for. Glutamin er noe som produseres og lagres i lungene og skjelettmuskulaturen vår. Faktisk inneholder blodet vårt masse av denne aminosyren, noe som er viktig for både transport og utveksling av nitrogen mellom de forskjellige organsystemene (nitrogen er et grunnstoff og en viktig del av bl.a. proteiner, enzymer og hormoner).Glutamin er også viktig for immunforsaret, lever, nyrer og spesielt viktig for tynntarmens funksjon. Det er derfor jeg ville skrive om glutamin da denne reparerer tarmslimhinnen og er viktig når det kommer til heling av sår. Så til dere med lekk-tarm og andre "tarmtilstander" der ute, få i dere glutamin! ;) Glutamin var noe jeg måtte ta i starten da jeg begynte på NMA-klinikken, og er noe jeg også tar av og til nå:)Glutamin sies også å være til hjelp mot irritabilitet, lettere depresjoner, uro og søvnløshet.Glutamin fåes gjennom all proteinrik mat, særlig kjøtt, fisk og bønner. Selv tar jeg av og til glutaminpulver:




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar