søndag 30. september 2012

Allergivennlige scones


Oppskrift på deilige scones (eller noe som ligner på scones :P) -uten melk og gjær og med hvetemel som inneholder svakere gluten enn dagens hvete, da jeg bruker dala lanthvete. Men dersom du vil ha glutenfrie scones kan du bruke dette: Bokhvetemel, havremel, jyttemel, rismel, mandelmel eller jyttemel. (For helt glutenfrie foretrekker jeg havre og litt jytte (teft), da sconesene ved bruk av bare jytte kan bli litt tørre). 
Oppskrift:
  • 1 gulrot
  • 4 dl dala lanthvete 
  • 1 ts salt (her bruker jeg rosa himalaya salt)
  • 3 ts bakepulver
  • 1 ss Soft spesial (som er uten melk og soya)
  • 1 dl vann eller havremelk (eller halvparten av hver)
  • (Ca. 2 ss eller mer med kokosmel kan også brukes, men da kan litt av det andre melet kuttes ut)
Rør alt sammen. Deigen kjevles ut, bruk så pizzakniv til å skjære ut passelige stykker. Stekes i ovnen på 250 grader i ca. 10-15 minutter. Jeg pleier å bruke 10 min.

 
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar